loading...
السلام علیک یا ابا صالح المهدی(عج)
یاران مهدی(عج) بازدید : 7 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: اصول عقايد اسلام كدامند؟

ج: اصول عقايد اسلام شامل سه اصل است(1) كه اعتقاد به آنها لازمه اش اعتقاد به چند اصل ديگر نيز مى باشد.

س: آن سه اصل كه اصول دين هستند كدامند؟

ج: اصل اول. اعتقاد به اين است كه جهان خدايى دارد دانا، توانا، حكيم، شنوا و بينا. از ازل بوده است و تا ابد هم خواهد بود. همه صفات كمال را داراست، و از هر نقص و عيب مبرا است. اين خداى يگانه، شريك ندارد و همانند هيچيك از آفريدگانش نيست. اورا نمى توان با چشم سر ديد، نه در دنيا و نه در آخرت و فقط از راه دليل و برهان است كه مى توان فهميد، او هست و يكتا است.

س: توحيد يعنى چه؟

ج: توحيد چهار گونه است:

1 ـ توحيد ذات. يعنى: خداوند سبحان يكتا و بى همتا است و تركيب يافته از اجزاء نيست، مثلاً مانند انسان از تركيب جسم و جان، و دست و پا، سر و گوش و غيره درست نشده است.

2 ـ توحيد صفات يعنى: صفات خداوند عين ذات او است. ذات و صفات خداوند از هم جدا نيستند. خداوند سبحان مانند انسان نيست كه علمش غير از خودش باشد. قدرتش غير ازخودش باشد! ذات خداوند متعال عين علم و عين قدرت اوست.  **درج در ادامه مطلب**

یاران مهدی(عج) بازدید : 11 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: اخلاق چيست؟

ج: اخلاق بر دو قسم است.

1 ـ اخلاق مربوط به قلب.

2 ـ اخلاق مربوط به اعضاى بدن.

س: ممكن است مثالى براى هريك از آنها بزنيد؟

ج: اخلاق مربوط به قلب مانند دلسوزى و حسد. اخلاق مربوط به اعضاى بدن مانند راستگويى و دروغگويى.

س: بطور كلى، اخلاق چند قسم است؟

ج: دو قسم:

1 ـ اخلاق نيك و فضائل اخلاقى يا صفاتى كه خوبست انسان داشته باشد.

2 ـ اخلاق بد و رذائل اخلاقى يا صفاتى كه داشتنش براى انسان زشت و بد است.

س: تكليف انسان در برابر اخلاق چيست؟...**رجوع به ادامه مطلب**

یاران مهدی(عج) بازدید : 13 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: منظور از آداب اسلامى چيست؟

ج: آداب اسلامى عبارتست از رهنمودهاى اسلام در باره بسيارى از جزئيات و مسائل مربوط به زندگى انسان كه در بعضى موارد توصيه فرموده كه انجام داده شود و در بعضى موارد ديگر سفارش كرده است كه انجام نگيرد، و در عين حال، احكام واجب و حرام در باره آنها صادر نفرموده است. ولى بى ترديد، توجه به اينگونه دستورات اسلام، فرد و جامعه را در مسير تكامل مى اندازد، و در دنيا و آخرت مقام انسان را بالا مى برد.

س: اگر آداب اسلامى موجبات ترقى انسان را فراهم مى سازند. چرا اسلام آنها را بصورت واجب و حرام مقرر نفرموده است؟

ج: اسلام، ضعف طبيعى بشر را به حساب آورده است. خداوند هيچگاه نخواسته است با احكام دشوار و طاقت فرسا انسانها را به ستوه آورد از اين رو در مورد مسائل ضرورى دينى و دنيوى، صريحاً حكم به وجوب يا حرمت داده است اما، در موارد ديگر به خود انسان واگذار كرده است و به انسان اختيار داده است كه اينگونه كارها را انجام دهد تا ندهد، در عين حال اسلام در هر مورد جزئى و كلى اشاره كرده است كه اين كار خوب و پسنديده است يا زشت و ناپسند، تا مردم سختكوش كه همواره در صدد ترقى و تعالى خود و جامعه شان هستند، به اين آداب عمل كنند و به پاداش نيك در اين جهان و در جهان ديگر نائل آيند.**مشاهده در ادامه مطلب**

یاران مهدی(عج) بازدید : 177 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: حرام يعنى چه؟

ج: حرام كار يا چيزى است كه اسلام انجام دادن آن يا استعمال آن را حرام كرده باشد، يعنى بطور قاطع از آن نهى كرده باشد و دستور دورى و اجتناب از آن را داده باشد.

س: اصلاً، چرا اسلام بعضى چيزها را حرام كرده است؟

ج: به خاطر آنكه در چيزهايى كه از نظر اسلام حرام شده است زيان فراوانى نهفته بوده است.

س: اگر انسان مرتكب كارهاى حرام شود يا چيزهايى را كه اسلام تحريم كرده است استعمال كند، چه مى شود؟

ج: در دنيا و آخرت زيان مى بيند.

س: در دنيا چه نوع زيانى مى بيند؟ **ادامه مطلب...**

یاران مهدی(عج) بازدید : 17 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: عبادات يعنى چه؟

ج: عبادات اعمالى است كه اسلام بر مردم واجب گردانيده است كه با قصد قربت بايد انجام بدهند.

س: قصد قربت يعنى چه؟

ج: قصد قربت به اين معناست كه نيت انسان بايد اين باشد كه عمل را براى خداوند سبحان انجام مى دهد، و فرق بين عبادات با ديگر واجبات همين است، عبادت بدون قصد قربت صحيح نيست و قبول نمى شود. اما، واجبات ديگر بدون قصد قربت نيز انجام مى پذيرد و شخص وظيفه اش را انجام داده است.

س: مثالى بزنيد.

ج: مثلاً، نماز عبادت است و بدون قصد قربت مفهومى ندارد و صحيح نيست. اما پاك كردن لباس عبادت نيست و بدون قصد قربت هم انجام مى گيرد.

س: چرا در صحت و قبولى عبادت قصد قربت شرط است؟**ادامه مطلب..**

یاران مهدی(عج) بازدید : 7 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: طهارت چيست؟

ج: طهارت در اسلام چهار قسم است؟

1 ـ طهارت روح از رذائل اخلاقى مانند حسد، بخل، كينه، ترس و غيره.

2 ـ طهارت اعضاى بدن از كارهاى خلاف. مانند پاكى چشم از نگاه خيانت آميز و پاك بودن زبان از ياوه گويى.

3 ـ طهارت بدن و لباس و ظرف و فرش و لوازم زندگى، اسلام تطهير از بول و خون و غائط و نجاسات ديگر را واجب گردانيده است و نظافت و دورى از چركى و كثافت را تشويق كرده است.

4 ـ طهارت روح و بدن باهم شامل وضو، غسل و تيمم.

اول ـ وضو: بدنبال هر حدثى كه از انسان صادر مى شود.

س: حدث ها كدامند؟....... **مشاهده در ادامه مطلب**

یاران مهدی(عج) بازدید : 9 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)
 

آزادى در اسلام

س: آيا در اسلام آزادى وجود دارد؟

ج: البته اسلام دين آزادى و آزادگى به تمام معنى كلمه است. وسعت دامنه آزاديهاى فردى و اجتماعى در دين اسلام با هيچيك از اديان آسمانى و قوانين بشرى قابل مقايسه نيست.

س: دليل اين مطلب از كتاب و سنت چيست؟

ج: در قرآن كريم، رسالت پيغمبر اسلام (ص) اينطور توصيف شده است: (و يحل لهم الطيبات و يحرم عليهم الخبائث و يضع عنهم اصرهم والاغلال التى كانت عليهم).زنجيرهايى كه روابط اجتماعى دوران جاهليت، و خرافاتى كه در آن زمان رواج داشت و برگردن مردم انداخته بودند و آزادى را از آنان سلب كرده بودند، پيغمبر اسلام (ص) همه را به يكسو افكند و مردم را آزاد ساخت. مردم برده مقيدات اجتماعى و نادانى هايشان بودند. پيغمبر اسلام (ص) همه را آزادى و آزادگى بخشيد.

اين قاعده مشهور فقهى نيز كه از كتاب و سنت گرفته شده است: (الناس مسلطون على انفسهم و اموالهم) يعنى: مردم اختيار جان و مالشان را دارند حاكى از اين است كه انسان هر طور كه مى خواهد مى تواند در بدن و اموال خود تصرف كند، البته مشروط بر اينكه تصرف او از نظر شرع مقدس اسلام حرام نباشد.

س: براى تصرف حرام در بدن، از نظر اسلام مثال بزنيد......**ادامه مطلب**

یاران مهدی(عج) بازدید : 7 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: آيا اسلام داراى يك سيستم اقتصادى است؟

ج: البته اقتصاد سالم و آزاد، تنها در اسلام مطرح است و بس. سيستمهاى اقتصادى موجود در دنياى امروز، هيچكدام اقتصاد سالم نيستند.

اقتصاد سرمايه دارى، مسئله توزيع عادلانه ثروت را بكلى به دست فراموشى سپرده است. عده معدودى سرمايه دار ميليون ها ميليون سرمايه را به خود اختصاص داده اند، و در دريايى از پول و تجملات غوطه مى خورند در حاليكه در كنار آنان، روزانه هزاران نفر از شدت گرسنگى و برهنگى جان مى دهند.

اقتصاد كمونيستى، مالكيت خصوصى را از بين برده و اقتصاد جامعه را به كلى تباه ساخته است. در نتيجه در كشورهاى كمونيستى، مردم در بدترين شرايط، زندگى مى كنند.

س: اقتصاد اسلامى چگونه است؟...  **مشاهده در ادامه مطلب**

یاران مهدی(عج) بازدید : 13 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: اسلام دين صلح است يا جنگ؟

ج: اسلام آيين صلح است. در قرآن كريم آمده است:

(يا ايها الذين آمنوا ادخلوا فى السلم كافة)(1) يعنى: اى كسانى كه ايمان آورده ايد: همگى به صلح روى آوريد.

(و ان جنحوا للسلم فاجنح لها)(2) يعنى: اگر دشمن پيشنهاد صلح داد، بپذير.

س: بنا براين، آيا اسلام مى گويد در برابر ستمگران و متجاوزان بايد سر تسليم فرود آورد؟...

ادامه مطلب...

یاران مهدی(عج) بازدید : 7 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)

س: روابط اجتماعى در اسلام چگونه است؟

ج: هر جامعه از تعدادى جوامع كوچك و بزرگ نظير خانواده تشكيل مى شود و رژيم حاكم بر هر جامعه با وضع قوانين و مقرراتى روابط افراد جامعه را با يكديگر در اين جوامع كوچكتر مشخص مى كند. رژيمهاى طاغوتى هيچگاه تمايلات ذاتى و فطرى انسانها را در نظر نمى گيرند و روابط اجتماعى را به سود خودشان بر مردم تحميل مى كنند. اما اسلام، از آنجا كه دين فطرت است، تنها با برانگيختن تمايل فطرى انسانها به نيكى و پاكى و نفرت باطنى از آلودگى و پليدى روابط اجتماعى را تنظيم مى كند.

هر جامعه را مى توان متشكل از واحدهاى كوچكتر اجتماعى زير دانست:

1 ـ خانواده....**جهت مشاهده به ادامه مطلب رجوع کنید**

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از عملکرد سایت مسجد صاحب الزمان راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 337
  • بازدید کلی : 3,463
  • کدهای اختصاصی