loading...
السلام علیک یا ابا صالح المهدی(عج)
یاران مهدی(عج) بازدید : 19 سه شنبه 28 خرداد 1392 نظرات (1)

مهدویت وسایرمباحث

1.    پرسش:

اعتقاد به مهدويت از چه زماني در تاريخ بشر مطرح بوده است ؟

2.    پرسش:

آيا مكاتب فلسفي نيز انتظار فرج را امري ارزشي مي‏دانند؟

3.    پرسش:

از چه زماني خطوط كلّي براي روز موعود جهاني ترسيم شده است؟

4.    پرسش:

چگونه با وجود تحريف در تورات وانجيل در مسئله ي مهدويت به آن دو استشهاد مي‏شود؟

5.    پرسش:

آيا عقيده به منجي ومهدويت عقيده‏اي شرقي است؟

6.    پرسش:

آيا عقيده به مهدويت از جوامع ديگر واز اصول غير اسلامي وارد شده است؟

7.    پرسش:

آيا عقيده به مهدويت از جوامع ديگر واز اصول غير اسلامي وارد شده است؟

8.    پرسش:

امروزه فعاليتهايي بر عليه مهدويت در جريان است بفرماييد در جهان غرب و رسانه ها و مطبوعات و منشورات غرب چه فعاليتهايي در خصوص مهدويت و بر عليه مهدويت در جريان است.

9.    پرسش:

 چرا كافران مسئله ظهور حضرت مهدي را قبول ندارند؟

 

 

   ******************************************************

 

 

1.    پرسش:

اعتقاد به مهدويت از چه زماني در تاريخ بشر مطرح بوده است ؟

پاسخ:

اعتقاد به اختصاص به شيعه يا مسلمانان ندارد, بلكه پيروان اديان ديگر مانند يهود و نصارا و زردشتيان و هندوها نيز منتظر و بر پادارندهء هستند. به بيان ديگر: يكي از شگفت انگيزترين حقيقتي كه در لابه لاي ابرهاي غليظ تغييرات و تحريف ها, چون خورشيدن تابان مي درخشد و دست تحريف گران تاريخ , ياراي دگرگوني آن رانداشت و شدّت درخشش نور آن , چشم خنّاسان ِخفّاش صفت را كور كرده بود, اخبار است . كه در مكتب مقدس اديان مختلف جهان ثابت و باقي مانده است : .

با ذكر بخش هايي از آن چه در برخي كتب دينيِ دنياموجود است , متوجه مي شويم اعتقاد به رهبري كه بعد ازغيبتي طولاني ظهور خواهد كرد و يعني هدايتگر انسان به سوي خدا مي گردد و حكومت واحد جهاني تشكيل مي دهد و با اجراي قوانين الهي و هلاك نمودن سردمداران كفر و شرك و نفاق و ظلم و استكبار, عرصه رابراي شكوفايي همهء استعدادهاي فراواني كه خداوند در درون انسان ها به وديعه گذاشته , فراهم مي سازد و با برقراري عدالت اجتماعي , فقر و فساد و تبعيض و ظلم و جهل از جامعهء جهاني برداشته مي شود و آن چنان رفاه ِاقتصادي و امنيت عمومي ايجاد مي گردد كه حرص و ولع مالي از ميان مي رود و احساس بي نيازي به تكاثرطلبي وانباشت ثروت به وجود مي آيد و ميش در كنار گرگ آب مي نوشد و احساس خطر نمي كند, از عقايد پيروان همه ءاديان جهاني است .

در كتاب كه نزد هندويان از كتب آسماني است آمده : پس از خرابي دنيا, رهبر و سلطاني در آخر الزمان پيداشود كه پيشواي خلايق باشد و نام او باشد و تمام عالم را بگيرد و به دين خود درآورد و همه كس ازمؤمن و كافر را بشناسد و هر چه از خوا خواهد, برآيد.

در كتاب شاگرد زردشت پيغمبر7كر شده : مردي بيرون آيد از زمينِ تازيان (عربستان ) از فرزندان هشام . مردي بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق , و بردين جدّ خويش بود. با سپاه بسياري روي به ايران ند و آباد كندو زمين پر داد كند و از داد وي باشد گرگ با ميش آب خورد.

در تورات , در سفر تكوين از دوازده امام : كه از نسل حضرت اسماعيل 7به وجود مي آيند, خبر داده شد..

در كتاب كه از كتاب هاي مذهبي زردشتيان است آمده : آن گاه فيزري بزرگ از طرف ايزدان مي شود واهريمنان را منقرض مي سازند و تمام اقتدار اهريمنان در زمين است و در آسمان راه ندارند, و بعد از پيروزي ايزدان وبرانداختن تبار اهريمنان , عالم كيهان به سعادت اصلي خود رسيده , بني آدم بر تخت نيكبختي خواهند نشست .(1)

(پـاورقي 1.مطالب شمارهء يك تا چهار جزوهء شماره 22(پيشواي

 

2.    پرسش:

آيا مكاتب فلسفي نيز انتظار فرج را امري ارزشي مي‏دانند؟

پاسخ:

انتظار ظهور منجي در آخرالزمان ونجات بشر از وضعيت موجود، اختصاص به اسلام وحتّي اديان آسماني ندارد، بلكه مكاتب فلسفي غيرديني ومادّي نيز معتقد به اين نظريه مي‏باشند.

 راسل مي‏گويد: "انتظار منجي واعتقاد به ظهور نجات‏بخش در آخرالزمان اختصاص به اديان آسماني ندارد، بلكه مكاتب غيرديني ومادّي نيز در انتظار ظهور منجي براي جامعه بشريّت وگسترش دهنده عدل وداد به سر مي‏برند".

 

3.    پرسش:

از چه زماني خطوط كلّي براي روز موعود جهاني ترسيم شده است؟

پاسخ:

ترسيم خطوط كلّي براي روز موعود به شروع خلقت باز مي‏گردد؛ زيرا اين روز هدف وغرض اساسي براي خلقت است. براي توضيح اين مطلب به نكاتي چند اشاره مي‏كنيم:

 1 - براي برپايي حكومت عدل جهاني دو شرط اساسي وجود دارد: يكي شناخت كامل عدل به معناي وسيعش وديگري آمادگي براي فداكاري در راه پياده كردن عدالت در سطح جهان، بعد از علم وشناخت عدل. بشر اين دو شرط اساسي را از ابتداي خلقت نداشته است، بلكه انبيا متكفّل اين دو امر مهم شده ودرصدد تربيت بشر براي رسيدن به آن دو بوده‏اند. گرچه انبيا در شرط اوّل به موفقيّت رسيده وعدل را به معناي وسيع وهمه جانبه‏اش براي مردم تبيين نموده‏اند ولي در طول تاريخ خود نتوانستند شرط دوم را به طور كامل محقق سازند، واين نه به جهت قصور در انجام وظيفه آنان بوده، بلكه به خاطر قصور يا تقصير از جانب مردم بوده است.

 2 - انبيا در طول تاريخ بعثت خود مردم را به هدف وغرض اساسي از خلقت بشر كه همان رسيدن به حكومت عدل توحيدي است گوشزد مي‏كرده‏اند. خداوند متعال مي‏فرمايد: {وَلَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ}؛{پاورقي   . سوره انبياء، آيه 105. پاورقي}

 "در زبور بعد از ذكر [تورات] نوشتيم بندگان شايسته‏ام وراث [حكومت] زمين خواهند شد."

 ونيز مي‏فرمايد: {وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الوارِثِينَ}؛ "ما مي‏خواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم وآنان را پيشوايان{پاورقي   . سوره قصص، آيه 5. پاورقي}

 ووارثان روي زمين قرار دهيم."

 ونيز مي‏فرمايد: {هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدي وَدِينِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُونَ}؛ "او كسي است كه رسول خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد تا او را{پاورقي   . سوره صف، آيه 9. پاورقي}

 بر همه اديان غالب سازد هر چند مشركان كراهت داشته باشند."

 3 - براي هيچ يك از انبيا، شرايط اساسي وعمومي براي هدايت كلّ بشر وتشكيل حكومت عدل توحيدي در سطح جهان فراهم نشد، زيرا دو شرط اساسي براي تشكيل چنين حكومتي فراهم نگشت:

 الف) انبيا گرچه مفهوم عدل كامل وبه معناي وسيع آن را براي مردم تفهيم نمودند ولي بشر به آن درجه از فهم وشعور نرسيده است تا به حقيقت آن در سطح گسترده‏اش پي برده باشد. لذا هدف انبياي سابق بر حضرت موسي (ع)، ترسيخ وتثبيت عقيده مردم بوده، وتكاليف شرعي فرعي زيادي نداشته‏اند، تا اينكه از زمان حضرت موسي (ع) تا عصر بعثت رسول اكرم (ص) خصوصاً در شريعت اسلام شرايع به صورت تفصيل تبيين شده است.

 ب) تاكنون هيچ امّتي به حدّي نرسيده‏است كه بتواند در راه پياده شدن حكومت عدل توحيدي جهاني فداكاري تام وتمام داشته باشد. حضرت نوح950 7 سال قوم خود را به حقّ وحقيقت دعوت كرد ولي به جز اندكي به او ايمان نياوردند. قوم حضرت ابراهيم (ع) به جاي پذيرش دعوتش او را در آتش انداختند. قوم حضرت موسي (ع) درخواست او را براي مقابله با حاكمان ظالم فلسطين رد كرده وگفتند: {فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا ههُنا قاعِدُونَ}؛ "تو وخدايت برويد وبا آنان بجنگيد ما{پاورقي   . سوره مائده، آيه 24. پاورقي}

 اينجا نشسته‏ايم."

 حواريون حضرت عيسي (ع) در قدرت خداوند شك نمودند وبه عيسي خطاب كرده، گفتند: {يا عِيسَي ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَنْ يُنَزِّلَ عَلَيْنا مآئِدَةً مِنَ السَّمآءِ}؛{پاورقي  . همان، آيه 112. پاورقي}

 "اي عيسي بن مريم! آيا پروردگارت قدرت دارد كه براي ما سفره‏اي غذا از آسمان نازل كند."

 نتيجه: گرچه خطوطي كلّي واساسي روز موعود از ابتداي خلقت ترسيم شده است ولي هنوز شرايط تحقق وپياده شدن آن فراهم نگشته است.

 

4.    پرسش:

چگونه با وجود تحريف در تورات وانجيل در مسئله ي مهدويت به آن دو استشهاد مي‏شود؟

پاسخ:

گاهي سؤال مي‏شود كه شما قائل به وجود تحريف در تورات وانجيل وديگر كتب غير از قرآن هستيد چگونه در قضيه مهدويت وساير موضوعات به آن استدلال مي‏كنيد؟

  1 - در موضوع مهدويت چنان آيات و روايات فراواني وجود دارد كه براي اثبات آن احتياج به منابعي ديگر غير قرآن نباشد.

 2 - استناد واستشهاد به بشارات كتاب‏هاي آسماني وغير آسماني ديگران از باب تأييد است نه اثبات.

 3 - نقل بشارات از كتاب‏هاي مقدس ديگران به جهت تقارن بين اديان وهدايت اهل اديان به دين حق يعني اسلام است.

 4 - كسي ادعا نكرده كه تمام آنچه كه در كتاب‏هاي مقدس اديان ديگر آمده تحريف شده است، بلكه آنچه مسلّم است اينكه بخشي از آنها مورد تحريف قرار گرفته است.

 5 - در اثبات عدم تحريف در مواردي كه به آنها استشهاد مي‏شود همين بس كه در مصادر اسلامي نيز به آن اشاره بلكه تصريح شده است.

 6 - برخي از بشارات كتاب‏هاي مقدس اديان ديگر با واقعيات تاريخي مطابقت داشته است، از قبيل اينكه: مصلح جهاني همان امام دوازدهم از ذريه اسماعيل واز نسل بهترين زنان است كه ولادت او در وضع شديد واختناق سياسي به وقوع خواهد پيوست، وبه همين جهت خداوند او را از ظالمان تا هنگام ظهور محفوظ خواهد داشت.

 

5.    پرسش:

آيا عقيده به منجي ومهدويت عقيده‏اي شرقي است؟

پاسخ:

1 - گرچه در طول تاريخ، مستضعفين ومظلومان اعم از مسلمان وغيرمسلمان، شيعه وغير شيعه تحت فشارهاي سياسي بوده‏اند، ولي اين به آن معنا نيست كه اين فشارها باعث شد تا مستضعفان اعتقاد به منجي ومهدي را از خود جعل كنند، بلكه خداوند متعال مطابق مصلحت وحكمتي كه ملاحظه كرده موضوع منجي وظهور حضرت مهدي (ع) را به جهت اقامه عدل وعدالت در سطح گسترده مطرح كرده است.

 2 - همان گونه كه در جاي خود بحث كرده‏ايم موضوع مهدويت مقتضاي خواست فطري بشر بوده وعقل، قرآن وروايات نيز به طور صريح بر آن اتفاق كرده‏اند ونيز اجماع مسلمين به جز برخي اندك از روشنفكران غرب‏زده معتقد به مهدويت شده‏اند.

 3 - مهدويت وانتظار ظهور مهدي موعود (ع) در صورتي كه معنا ومفهوم صحيح آن در نظر گرفته شود نه تنها آثار منفي به بار نخواهد آورد بلكه آثار مثبتي داشته، در ايجاد روحيه اميد در جامعه وفراهم كردن زمينه مناسب براي ظهور حضرت مهدي (ع) تأثير بسزايي داشته ودارد.

 

6.    پرسش:

آيا عقيده به مهدويت از جوامع ديگر واز اصول غير اسلامي وارد شده است؟

پاسخ:

1 - اين عقيده تنها از انسان‏هاي شرقي نيست، بلكه در بين همه اديان ومكاتب وآيين‏هاي شبه ديني يافت مي‏شود.

 2 - اين عقيده با فطرت انسان عجين است كه در همه يكسان است.

 3 - همان گونه كه اشاره شد، اين عقيده مطابق آيات قرآن وروايات متواتر واجماع مسلمين، بلكه همه اديان ومكاتب فلسفي وغير فلسفي است.

 فيلسوف انگليسي "برتراند راسل" مي‏گويد: "عالم در انتظار مصلحي است كه تمام عالم را يكپارچه كرده وآنان را تحت يك پرچم ويك شعار درآورد".

{پاورقي   . تأثير علم بر اجتماع، ص 56. پاورقي}

 "پرفسور انشتاين" -صاحب نظريه نسبيّت- مي‏گويد: "روزي كه صلح وصفا تمام عالم را فراگيرد ومردم با دوستي وبرادري با يكديگر زندگي كنند چندان دور نيست".

{پاورقي   . مفهوم نسبيت، ص 35. پاورقي}

 

7.    پرسش:

آيا عقيده به مهدويت از جوامع ديگر واز اصول غير اسلامي وارد شده است؟

پاسخ:

برخي عقيده مهدويت را عقيده‏اي غير اسلامي مي‏دانند كه وارد جامعه اسلامي شده است.

 جولد زيهر مي‏گويد: "بازگشت عقيده به مهدي، از اصول ومباني غيراسلامي است ودر حقيقت اين عقيده اسطوره واز امور غيرواقعي است".

{پاورقي   . العقيده والشريعه، ص 218. پاورقي}

 سائح علي حسين، نويسنده ليبيايي مي‏گويد: "عقيده ونظريه غيبت وبازگشت، عقيده‏اي است مشترك بين يهود ونصارا، وتأثرپذيري فكر شيعي از اين دو مصدر بعيد نيست...".

{پاورقي   . تراثنا وموازين النقد، ص 184. پاورقي}

 دكتر عبدالرحمن بدوي مي‏گويد: "كعب الاحبار كسي بود كه عقيده به مهدي را در بين مسلمين منتشر ساخت".

{پاورقي   . مذاهب الاسلاميين، ج 2، ص 77ù76. پاورقي}

 پاسخ:

 1 - مطابق آنچه در قرآن وروايات متواتر اسلامي وارد شده، عقيده به ظهور مهدي موعود عقيده‏اي اصيل واسلامي است كه در اديان ديگر نيز به آن اشاره شده است ولذا هرگز نمي‏توان آن را اسطوره واز عقايد ساختگي قرار داد.

 2 - اين عقيده اختصاص به شيعه ندارد بلكه صحابه به تبع آيات قرآن وروايات نبوي معتقد به اين عقيده بوده ودر طول تاريخ اسلام عموم علماي اسلامي اعم از شيعي وسنّي به اين عقيده معتقد بوده‏اند.

 3 - اشتراك اين عقيده بين يهود ونصارا ومسلمين دليل بر آن نيست كه مسلمانان از اديان ديگر گرفته‏اند، بلكه دلالت بر آن دارد كه موضوع انتظار منجي حقيقي مقتضاي فطرت بشر بوده ولذا در هر دين وآييني به آن اشاره شده است.

 4 - اين كعب الاحبار نبوده كه عقيده به مهدويت را در بين جامعه اسلامي منتشر ساخته است بلكه خدا ورسولان او خصوصاً پيامبر اسلام (ص) واهل بيت معصومش اين عقيده را در جامعه منتشر ساخته‏اند.

 

8.    پرسش:

امروزه فعاليتهايي بر عليه مهدويت در جريان است بفرماييد در جهان غرب و رسانه ها و مطبوعات و منشورات غرب چه فعاليتهايي در خصوص مهدويت و بر عليه مهدويت در جريان است.

پاسخ:

1. يك نوع فعاليت عليه اسلام است زيرا استكبار جهاني، اسلام را دشمن بالقوه خود مي داند.

2. از مخالفت اصلي جهان غرب با تشيع است زيرا تشيع، مذهبي است كه هيچ گونه ستم و ظلمي را نمي پذيرد و بنابراين همه حاكميت غرب را كه براساس ستم و خودبزرگ بيني بنا شده است به چالش مي كشد.

3. اما در كنار اين مسأله در غرب با آموزه مهدويت نيز مقابله مي شود. زيرا مسأله ظهور منجي، تنها در اسلام به عنوان اصل مسلم نيست. در يهوديت ظهور ماشيح (مسيح) و در مسيحيت ظهور مجدد مسيح در صدر تعاليم آنها قرار دارد و اصولا يكي از ادله حمله آنها به عراق همين زمينه سازي در ظهور مجدد مسيح بوده است. همچنين آرمان صهيونيسم جهاني ريشه در آموزه ظهور منجي دارد كه براساس روايات مذهبي از منطقه خاورميانه ظهور مي كند.

4. آموزه مهدويت دقيقا مقابل با آموزه هاي مذهبي آنهاست و آنها بنا دارند از هر طريق فيلم و كتاب و تبليغات سياسي آن را خراب كنند كه نمونهاي آن در جهان غرب فراوان است.

 

9.    پرسش:

 چرا كافران مسئله ظهور حضرت مهدي را قبول ندارند؟

 

پاسخ:

 عقيده به ظهور حضرت مهدي«عليه السلام» و گسترش عدل همگاني و تشكيل حكومت جهاني در پرتو ظهور و آن حضرت از جمله‏ي عقايد مذهبي شيعه است كافران كه اساساً مذهب شيعه را نپذيرفته‏اند طبعاً با عقيده شيعه در مورد ظهور امام دوازدهم مخالف مي‏باشند.

 ولي توجّه به اين نكته اساسي لازم است كه اعتقاد به ظهور يك مصلح در پايان جهان و اين كه حكومت زمين سرانجام در اختيار افراد صالح و شايسته قرار مي‏گيرد يك اعتقاد ويژه‏ي اسلامي نيست بلكه چنانكه قرآن كريم مي‏فرمايند: «و لقد كتبا في الذبور من بعد الذكر ان الارض عبادي؛(2) محقق ما در زبور پس از ذكر(تورات) نوشتم كه زمين را بند آن شايسته من به ارث خواهد برد» اين اعتقاد در كتابهاي آسماني ديگر نيز وجود داشته است.

 

    2) سوره انبياء، آيه 105.

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مدیون ائمه در تاریخ 1392/03/30 و 13:30 دقیقه ارسال شده است

سلام من قبلا عضو نشدم /فقط اومدم سایتو دیدم و.نظر دادم /حالا با اسم مدیون ائمه میخام عضو شم از قسمت عضویت سریع که نمیشه میگه نام کاربری درست نیست /چرا؟
پاسخ : با سلام کاربری شما ساخته شد...در خدمت شما هستیم.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از عملکرد سایت مسجد صاحب الزمان راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 349
  • بازدید کلی : 3,475
  • کدهای اختصاصی